6.4.2018
Projekt 100 let - 100 letišť, předstartovní rozhovor Expediční letoun Flying Revue Dynamic WT-9 OK-LEX přistane během letošní letecké sezóny na stovce českých a slovenských letišť. "Chceme tak oslavit sté výročí česko-slovenského letectví a propagovat ho," říká jeden z pilotů OK-LEX Miloš Dermišek.
Takto vypadá záhlaví speciál webu projektu 100 let - 100 letišť
V rámci této speciální půlroční expedice navštíví OK-LEX ve spolupráci s českými a slovenskými letišti či aerokluby akce, při níž chceme propagovat české a slovenské letectví, navštíví expediční letoun Flying Revue Dynamic WT 9 celkem 100 letišť v Česku a na Slovensku. Akce proběhne v době od 1. dubna do 30. listopadu 2018.
Letecká odborná i laická veřejnost bude moc průběh expedice sledovat na speciální webové stránce, kde budeme do on-line mapy postupně zaznamenávat všechna letiště, na nichž OK-LEX přistál. Zároveň u každého letiště čtenáři najdou základní informace o něm a foto a video z příletu.
100 let čs. letectví ve FR: Během šesti měsíců roku 2018 plánujeme propojit stovku českých a slovenských letišť pomyslným leteckým mostem.
Na všechna letiště přivezeme pamětní listy Flying Revue a protože naším partnerem je také Český svaz letectví (ČsSL), tak také pamětní listy ČsSL. Kromě toho přivezeme vždy i řadu praktických materiálů pro piloty a pracovníky v letectví.
Proč se Flying Revue do projektu 100 let - 100 letišť pouští a jak bude probíhat, vysvětluje páteřní posádka OK-LEX Jiří Pruša a Miloš Dermišek. A protože se celá epxedice koná u příležitosti stého výročí čs. letectví, nemůžeme začít jinak než právě u něj.
Partnerem projektu 100 let - 100 letišť je Český svaz letectví.
Jak vnímáte výročí 100 let česko – slovenského letectví?
Miloš Dermišek: Já tohle významné výročí vnímám jako možnost pro malé poohlédnutí se za jedním z oborů, kde jsme jako Češi a Slováci v minulosti vždy patřili ke světové špičce.
Jiří Pruša: Souhlasím s kolegou. Sto let česko – slovenského letectví všem Čechům a Slovákům přináší skvělou příležitost, aby si to, co Miloš říkal, mohli více uvědomit a povzbudit svou národní hrdost. A my bychom chtěli řadou akcí a projektů historii ii současnost našeho letectví představit a připomenout širší veřejnosti. Projekt 100 let – 100 letišť je jedním z nich.
Mediální partneři projektu 100 let - 100 letišť:
Jakou stopu podle vás české a slovenské letectví a letecký průmysl zanechalo (a stále zanechává) ve světovém letectví?
JP: Problém historie čehokoliv je v tom, že ji obvykle zná jen pár nadšenců. U česko-slovenské stopy v letectví je výborné, že je dnes možná ještě hlubší než dříve, a tak nemusíme jen vzpomínat. Obě země mají v současnosti skvělou reputaci ve výrobě ultralehkých letadel a zároveň mají sportovce ve více leteckých disciplinách, v nichž skvěle reprezentují naše dvě země i na světové úrovni.
MD: To je naprostá pravda. Jak jsem již řekl před chvilkou, česko-slovenská stopa je v této oblasti za těch 100 let pořádně hluboká. Žel, v posledních několika letech se zájem o letectví – když nepočítáme letecké zájezdy na dovolenou - výrazně snížil a čeští letečtí výrobci se potýkají s nedostatkem lidského odborného potenciálu.
Co mohou čtenáři Flying Revue a Aktuálně.cz i letecká veřejnost a fanoušci letectví vůbec od projektu 100 let – 100 letišť čekat?
MD: Jedním z našich cílů při téhle akci je představit široké veřejnosti normální letecké dění na letištích a blíže je seznámit s těmi nadšenci, kteří jsou pro svůj koníček nebo i své letecké zaměstnání ochotni a schopni někdy i velkých osobních a materiálních obětí. Pochopitelně také chceme v rámci tohoto projektu posbírat celou řadu námětů pro náš časopis a web a navázat osobní kontakty s lidmi na letištích a v aeroklubech a s našimi čtenáři.
Jiří Pruša, Miloš Dermišek a expediční OK-LEX
JP: K akci láká fakt, že v obou zemích je dohromady právě přibližně stovka veřejných letišť. Je to tedyskvělá příležitost, jak přispět k lepšímu propojení všech česko-slovenských letišť, jelikož ta v současné době do značnémiry postrádají nějaký sjednocující prvek. Vlastně udělat jakýsi letecký most mezi nimi.
A ten most bude nejen letecký, ale také elektronický – na našich webových stránkách bude možné najít záznamy z přistání na jednotlivých letištích, informace o jejich historii i současnosti. Každé letiště bude mít možnost na našich stránkách rovněž nabídnout svoje služby pilotům z jiných letišť i zemí.
MD: Dalším naším cílem je všechna letiště, na kterých přistaneme, nafilmovat a nafotit a tyto materiály použít při propagaci létání do Česka a Slovenska na webu Flying Revue International. A samozřejmě se taky těšíme na to, že si zalétáme a na letištích potkáme zajímavé lidi.
Jak myšlenka “100/100” vznikla?
MD: Přišli jsme na to s Jirkou při pití našeho heřmánkového čaje, který má na nás velmi blahodárný vliv, jak ostatně pozorujeme již delší dobu.
JP: Ano, ten čaj má opravdu něco do sebe… (smích). Ale vážně - uvědomili jsme si totiž, že na našem webu a v časopise prezentujeme fotografie a videa z našich leteckých expedic po téměř celém světě, ale našim zemím jsme se zatím tak dobře nevěnovali. I proto projektu říkáme expedice a i proto jsme pro ni připravili stejný webový speciál jako pro klasické expedice, byť na rozdíl od nich tahle nepotrvá dva týdny, ale půl roku.
» Navštivte webovou stránku projektu "100 let - 100 letišť".
Pro mě osobně je to taky skvělá možnost, jak v letošní sezóně dosáhnout přistání na svém pětistém letišti.
Jak bude tahle speciální expedice probíhat?
JP: Expedice "100/100", jak já jí pracovně říkám, bude probíhat po celou letošní leteckou sezónu, tj. od dubna do října 2018. První etapu plánujeme na neděli 8. dubna, kdy z Příbrami odletíme do Erpužic, odsud do Karlových Varů a následně do Chebu. Na všech třech letištích jsme již domluveni s místními letci, a tak se těšíme na setkání. Poletíme našim expedičním letadlem Dynamic OK-LEX slovenské výroby. První etapu letíme společně s Milošem, během dalších etap se na pravém sedadle vystřídají i další členové redakce Flying Revue.
MD: Já bych jen doplnil, že vše chápeme jako jednu z našich tradičních expedic, kdy jsou v rámci briefingu jednotlivé úkoly přesně rozdělené. To znamená, že když letím s Jirkou já, jeden pilotuje, druhý naviguje, a přitom se vzájemně hlídáme a "kritizujeme".
JP: A já dodám, že máme v plánu pozvat k letu během některých etap i řadu osobností z řad novinářů a dalších oborů. Po těch určitě navigování a střídání v pilotování chtít nebudeme (smích).
Lze vůbec během jedné letecké sezóny přistát na 70 českých a 30 slovenských letištích?
JP: Dá, ale bude to časově velmi náročné. Provoz na sportovních letištích se odehrává většinou o víkendech a tak i my se budeme maximum snažit odlétat během víkendů. Počítáme s tím, že maximálně se dají zvládnout 3-4 letiště denně, takže to vychází na cca 30 letových dnů, což je docela hodně. Musíme k tomu ještě připočíst očekávatelné problémy s počasím, které mohou některé letové dny a naše plány překazit.
Logo FR k oslavám 100 let čs. letectví
MD: Třicet letových dnů, jak říká kolega, je minimum, které jsme již doma avizovali, a myslím, že realita bude o nějaký ten den vyšší.
Jakou máte odezvu z letišť a aeroklubů?
MD: Odezva je velmi pozitivní, až se musíme některým letištím omlouvat, že jsme je nezařadili do základního seznamu. Ale to samozřejmě rádi napravíme a nějaké to letiště navíc klidně odlétáme.
JP: Všechna česká a slovenská letiště od nás obdržela newsletter s informací o celé akci i výzvu k připojení se. Máme nyní odezvu asi od deseti letišť, která jsme zařadili do první vlny našich letů. Získáme tak zkušenost, určitě taky pár vylepšujících nápadů a myšlenek. Věříme, že další letiště budou následovat, když na našich webových stránkách uvidí, jak akce postupuje.
Co mohou letečtí nadšenci na letištích od zapojení do projektu očekávat?
JP: Na každé navštívené letiště přivezeme sadu praktických instruktážních plakátů, které jsme vytiskli ve spolupráci s Úřadem civilního letectví ČR, přivezeme také pamětní list, výtisky časopisu Flying Revue a nějaké drobnosti. Na setkání s lidmi z letišť a aeroklubů se opravdu velmi těšíme.
MD: Přiblížení, přistání a odlet z každého letiště nafilmujeme, letiště vyfotíme a to vše umístíme na oba naše weby – český i mezinárodní. To vše má přispět k propagaci letectví obecně, ke zvýšení bezpečnosti sportovní letectví i k propojení a propagaci jednotlivých letišť.
Co mohou očekávat čtenáři Aktuálně.cz, již do projektu vstoupili jako mediální partneři?
JP: Máme velkou radost, že jak Aktuálně.cz vidí naši akci jako zajímavou a důstojnou akci k oslavě 100 let čs. letectví. A sluší se dodat, že o partnerství projevil velký zájem i Český rozhlas. Jakmile si partnerství vzájemně potvrdíme, zařadíme ho samozřejmě mezi hlavní partnery akce. S pomocí Aktuálně.cz i Českého rozhlasu chceme oslovit širší veřejnost a ukázat, jakými leteckými velmocemi Česko a Slovensko jsou.
Vždyť tak hustou sítí sportovních letišť a tak dlouhou historií letectví jako prakticky masového sportu se moc zemí chlubit nemůže.
Čím akce vyvrcholí?
MD: Akcí k oslavě stého výročí plánujeme na letošek víc. Rádi bychom ale expedici 100/100 odlétali tak, abychom nejlepší fotografie a videa z ní mohli představit na 2. ročníku naší výstavy Báječný svět létání, která proběhne v době od 8. do 22. října 2018 v pražském Karolinu.
JP: Teď už jen zbývá pozvat naše čtenáře ke sledování expedice “100 let 100 letišť“ na již výše zmíněném speciálním webu, kde uvidí na online mapě všechna dosud navštívená letiště, fotky a videa z příletů i krátká povídání o všech letištích. Samozřejmě budeme rádi, když nás budete sledovat a projekt i jeho web a statusy a facebooku budou sdílet se svými přáteli. Letu zdar!
Jan Dvořák